اگر می‌خواهید بدانید برای کاهش وزن باید چند جلسه تمرینی در هفته داشته باشید، با ما همراه شوید. در ادامه چند راهکار و توصیه عمومی در مورد چگونگی و تعداد دفعات تمرینات ورزشی برای کاهش وزن را در اختیار شما می‌گذاریم.

 

مقدار بهینه تمرینات ورزشی در طول هفته چقدر است؟

مقدار بهینه تمرینات ورزشی برای هر فرد متفاوت است و به تمرین و بدن فرد بستگی دارد. برای مثال، افراد مبتدی کمتر از ورزشکاران حرفه‌ای نیاز به تمرین دارند. فاکتور مهم دیگر، نوع تمرین است. برای بهبود وضعیت تنفس و سلامت بهتر است قسمت عمده تمرینات را ورزش‌های هوازی تشکیل بدهند؛ ورزش‌هایی مثل شنا، دویدن با سرعت کم و پیاده‌روی که با ورزش‌های قدرتی که هدفشان تقویت عضلات است فرق دارند. همه این فاکتورها بسیار مهم هستند و باید در مرحله تنظیم برنامه تمرینی در نظر گرفته شوند. حتماً از یک مربی ورزشی برای تنظیم برنامه تمرینات ورزشی خود کمک بگیرید. سخت‌ترین کار یک مربی ورزشی تنظیم برنامه مخصوص و مناسب برای تک‌تک شاگردانش است.

 

چگونه تمریناتی مؤثر برای کاهش وزن داشته باشیم؟

اگر قصد کاهش وزن دارید، باید قواعد زیر را در برنامه تمرینات خود لحاظ کنید:

  • از منطقه امن خود خارج شوید و به خودتان سختی بدهید، اجازه ندهید بدنتان به یک روتین عادت کند. با تغییر شدت، مدت و حجم تمرینات خود و همچنین تغییر ترکیب و نوع تمرین‌های خود می‌توانید به این مهم دست پیدا کنید. در کنار تمرین‌های هوازی به تمرین‌های وزن بدن از دسته تمرین‌های مقاومتی نیز بپردازید.
  • یک جلسه تمرین با وزنه را به برنامه هفتگی خود اضافه کنید. بدن شما هرچه عضلانی‌تر باشد، کالری بیشتری می‌سوزاند.
  • سه اصل مهم تمرین، خواب و تغذیه مناسب سنگ بنای رسیدن به وزن ایده‌آل و پایداری آن هستند. باید به هر سه محور اهمیت بدهید و برنامه بهینه‌ای برای هر یک داشته باشید.
  • یک قاعده بسیار مهم که هرکس صرف‌نظر از میزان آمادگی بدنی‌اش باید آن را رعایت کند، فراموش نکردن استراحت است. حتماً یک روز را برای استراحت و فراغت از تمام تمرین‌ها در طول هفته در نظر بگیرید.

 

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم تعداد جلسات تمرینی برای کاهش وزن تا حد زیادی به ویژگی‌های هر شخص برمی‌گردد و هر فرد به برنامه مخصوص به خودش نیاز دارد، اما به‌طورکلی ۳ تا ۵ جلسه تمرین یا به بیان دیگر ۳ تا ۵ ساعت فعالیت فیزیکی در هفته باعث می‌شود که به نتایج خوبی دست یابید. برای افراد مبتدی و همچنین افرادی که تناسب اندام بسیار خوبی دارند، ۳ تا ۴ جلسه تمرینی در هفته بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت. نکته اصلی این است که حتماً باید بین روزهای مربوط به جلسات تمرینی از نوع متفاوت، یک روز را به استراحت اختصاص دهید. همچنین بعد از هر دو روز متوالی تمرین قدرتی، یک روز استراحت الزامی است. یک ترکیب متعادل و سالم از تمرین‌های قدرتی و تمرین‌های هوازی کاراترین و مؤثرترین راه نه‌تنها برای کاهش وزن بلکه برای رسیدن به تناسب اندام و حفظ آن است.